راهنمای گردشگران خلخال
پيغام مدير :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمديد به سايت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سايت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنيد.
راهنمای گردشگران خلخال
نوشته شده در دو شنبه 27 خرداد 1392
ساعت : 12:0
نويسنده : کیوان شیروانی

 مقدم تمامی هموطنان و عزیزانی را که قصد مسافرت به شهرستان زیبای خلخال را دارند گرامی میداریم و  امیدواریم مطالب درج شده در این صفحه بتواند برای شما عزیزان مفید واقع گردد  .

.

شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل و در بین استانهای آذربایجان شرقی ، زنجان و گیلان قرار گرفته و بعلت نزدیکی زیاد به استان گیلان از طبیعت بسیار زیبا و بکری برخوردار است که سالانه و با شروع فصول گرم سال شاهد آب و هوای بسیار خنک و مطبوع و حضور خیل عظیم مسافران ، گردشگران ، طبیعت گردان و کوهنوردان در این منطقه هستیم .

مسافرت به این نقطه از کشورمان را به تمامی هموطنان عزیز پیشنهاد می کنم . مطمئنا از حضور خود در این منطقه پشیمان نخواهید شد و سالهای بعد گذر از شهر ما را جزو برنامه های خود قرار خواهید داد و اما توضیحاتی راجع به خلخال .....

.

پارک اللر باغی شهر خلخال

نمایی از شهر خلخال از فراز کوه ازنو

تفرجگاه ازنو

تفرجگاه ازنو

تفرجگاه ازنو

تفرجگاه میر عدیل روستای اندبیل ( 7 کیلومتری شهر خلخال )

.

 

بهترین زمان مسافرت به خلخال

منطقه خلخال در زمستان بسیار سرد و در تابستان دارای آب و هوای خنک و بسیار مطبوع است . با وجود اینکه فصل زمستان هم در شهر ما زیباییهای خاص خود را دارد و همه ساله در فستیوال ورزشهای زمستانی خلخال میزبان هموطنان عزیزمان از شهرهای مختلف کشور هستیم ،‌ ولی مسافرت در این فصل ، خطرات و دردسرهای خاص خودش را هم دارد . بهترین زمان برای مسافرت به خلخال ، از اواسط بهار تا اواسط پاییز است ، که در این موقع از سال شما می توانید نمونه بارز یک بهشت زمینی را از نزدیک ببینید و احساس کنید .

 

نقشه شماره ( 1 )

 

مسیر دسترسی به خلخال :

برای کسانیکه از مناطقی غیر از شمال غرب و غرب کشور و از طریق وسایط نقلیه عمومی  قصد مسافرت به خلخال را دارند ، پیشنهاد می کنیم با مراجعه به ترمینال غرب تهران ، اقدام کنند . مدت زمان مسافرت بطور متوسط 7 ساعت می باشد .

و اما کسانیکه از اتومبیل شخصی استفاده می کنند ، تقشه زیر را دنبال کنند .

نقشه شماره ( 2 )

مسیر قهوه ای نقشه شماره (2) جاده اصلی اردبیل _ سرچم که دیماه 1390 افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است و از طریق این جاده دسترسی شهرهای شمالغرب و غرب با استان اردبیل و همچنین شهرهای حاشیه دریای خزر بسیار تسهیل شده است . در حال حاضر بهترین مسیر دسترسی به استانهای گیلان و مازندران برای شهرهایی همچون میانه , مراغه , بناب و .... استفاده از مسیر سرچم و گذر از شهر خلخال میباشد ( به واسطه استفاده از مسیرهای قرمز و آبی و حدود 160 کیلومتر دسترسی شهرهای مذکور کوتاهتر میشود ) .  طول مسیر اردبیل _ سرچم 185 کیلومتر و سرچم تا خلخال حدود 120 کیلومتر است .

مسیر سبز رنگ نقشه شماره (2) مسیری است که از سمت قزوین و رشت قابل دسترسی است . در مسیر آستارا و حدود 15 کیلومتر قبل از شهر هشتپر ، در محلی به اسم سه راهی اسالم ، جاده سمت چپ را دنبال می کنید ، پس طی مسافتی حدود 75 کیلومتر به شهر خلخال می رسید. قابل ذکر است این جاده به لحاظ سرسبزی و زیبایی خاصی که دارد یکی از زیباترین جاده های توریستی کشور محسوب می شود ( البته در زمستان بدون زنجیر چرخ امکانپذیر نیست )

.

طبیعت جاده خلخال - اسالم

طبیعت جاده خلخال - اسالم

طبیعت جاده خلخال - اسالم ( دشت شقایقهای وحشی , تعطیلات نیمه خرداد ماه )

مسیر قرمز رنگ نقشه شماره (2) مسیر دسترسی  خلخال به اردبیل و شهر زیبای گیوی  است که آبگرم معدنی گیوی نیز در این مسیر واقع است و  با اتصال به راه اصلی اردبیل _ سرچم علاوه بر ارتباط خلخال با بقیه شهرهای استان اردبیل ارتباط با  اتوبان تبریز _ زنجان و متعاقب آن شهرهای غربی و شمالغرب کشور را نیز میسر میسازد . فاصله بین خلخال تا اردبیل حدود 110 کیلومتر است .

مسیر آبی رنگ نقشه شماره (2) ، جاده فرعی خلخال _ هشجین که یکی دیگر از مسیرهای دسترسی خلخال به جاده اردبیل _ سرچم بوده و دسترسی به روستای هدف گردشگری کزج از طریق این مسیر صورت میپذیرد . در ضمن برای دسترسی به شهر هشجین و روستاهای زیبای بخش خورش رستم از جمله نمهیل و برندق باید از طریق این مسیر اقدام نمود . طول مسیر خلخال تا هشجین حدود 50 کیلومتر میباشد.

مسیر بنفش رنگ نقشه شماره (2) : مسیر خلخال پونل که آسفالت لایه اول آن در سال 1390 به اتمام رسید و تردد در آن صورت میپذیرد و قرار است به زودی با نصب علائم راه و خط کشی به بهره برداری نهایی برسد که در نوع خود جاده ای با طبیعت بکر و زیباست که از سه راهی پونل واقع در شهر رضوانشهر استان گیلان شروع شده و بعد از طی مسافتی حدود 75 کیلومتر به خلخال منتهی میشود . البته در قسمتی از مسیر با مسیر خلخال _ اسالم مشترک هستند

 

پیشنهاد به مسافران اردبیل و سرعین 

به مسافران اردبیل و سرعین پیشهاد میشود ، مسیر رفت یا برگشت خود را بجای مسیر هشتپر - آستارا - اردبیل ( مسیر قرمز رنگ نقشه زیر که در روزهای شلوغ ترافیک بسیار سنگینی هم دارد  ) از مسیر اسالم - خلخال - گیوی - اردبیل ( مسیر سبز رنگ نقشه زیر ) استفاده کنند . مطمئنا چشم انداز مسیر خلخال به اندازه کافی زیبا خواهد بود که از انتخاب آن پشیمان نخواهید شد . همچنین در این مسیر از آبگرم معدنی ( ایستی سو ) شهرستان کوثر هم می توانید استفاده کنید که به لحاظ درمانی یکی از بهترین آبهای معدنی استان اردبیل به شمار می رود و به لحاظ درمانی از آبهای معدنی سرعین سرتر است . برای استفاده از مناطق گردشگری بیشتر خلخال به قسمت جاذبه های گردشگری خلخال موجود در همین سایت مراجعه کنید .

 

 

قابل توجه کوهنوردان ، طبیعت گردان و صخره نوردان

این منطقه به لحاظ کوهستانی بودن و هم مرز بودن با استان گیلان دارای کوههای مرتفع و طبیعت بکر و زببا برای علاقمندان است . همچنین دیواره های صخره ای که بعلت عدم اطلاع رسانی خیلی ها از وجود آن بی خبرند که بسیار مناسب برای ورزش صخره نوردی است . برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق همین سایت می توانید اقدام کنید .

قابل توجه دوستان که مسیر پیاده روی خلخال اسالم جدای از جاده توریستی آن است 

.

مسیر پیاده روی و طبیعت گردی خلخال به سمت اسالم ( که البته جدای از جاده توریستی خلخال اسالم بوده و قدیمی تر ها با پای پیاده از این مسیر که به مسیر " نو " معروف بوده استفاده می کرده اند )

مسیر پیاده روی خلخال به اسالم 

 

قابل توجه تورهای عکاسی

شهرستان خلخال از جشنواره ها گرفته تا خرداد ما و فصل رویش شقایقها ، روستاهای زیبا و توریستی منطقه از جمله روستاهای هدف گردشگری کزج و نهمیل و برندق ، پاییز زیبا با برگهای رنگارنگ باغهای حاشیه رودخانه ها منطقه بسیار زیبایی برای عکاسان و هنرمندان عزیز کشورمان است . از همه عزیزان برای سفر به شهرمان دعوت می کنیم . 

آبشار نره گر ( 15 کیلومتری شهر خلخال روستای اسبو )

 

قابل توجه ورزشکاران ورزشهای زمستانی 

چند سالی است که جشنواره ورزشهای زمستانی در خلخال و در محل روستای اندبیل برگزار می شود و پذیرای مهمانان زیادی از استانهای مختلف کشورمان است . منطقه گردشگری اندبیل در اکثر ماههای سرد سال پوشیده از برف و مستعد برای انجام ورزشهای زمستانی است که از علاقمندان به این ورزشها برای حضور در این مکان مفرح دعوت می شود . در روز فستیوال علاوه بر برگزاری مسابقات مفرح ورزشی , کار ساخت تندیسهای یخی و برفی نیز توسط هنرمندان شرکت کننده در این فستیوال صورت میگیرد که در نوع خود بسیار جالب و مورد توجه مردم است . 

فستیوال ورزشهای زمستانی خلخال - بهمن 89

فستیوال ورزشهای زمستانی خلخال - تفرجگاه میرعدیل روستای اندبیل

 

 

قابل توجه انجمنهای نجوم آماتوری کشور و منجمان

شهر خلخال با ارتفاع حدود 1800 متر از سطح دریا و به لحاظ دارا بودن مکانهای بکر و عاری از هر گونه نویز های نوری مکان بسیار مناسبی برای انوع رصد هاست . شما با طی مسافت زمانی حدود 10 الی 15 دقیقه از خود شهر ، به مکانی با قدر نسبت 6 می رسید که تمام ستاره های قابل روئت با چشم غیر مسلح قابل دیدن هستند .

همچنین وجود نوروز نما در روستای ترازوج خلخال که توسط سیدشمس الدین علی خلخالی از شاگردان شیخ بهایی 400 سال پیش ساخته است در نوع خود بسیار جالب و در خود توجه است .این دانشمند در سه نقطه کوه دو هزار و500 متری مقابل مسجد روستا پشته های  سنگی ساخته است که هرگاه در نگاه از پنجره ی مسجد آفتاب از بالای پشته هایی که در  ارتفاع کمتر قرار دارند طلوع کند 18 روز/ هرگاه از  پشته های دومی با ارتفاع متوسط، طلوع کند 12 روز به عید مانده/ و هرگاه از پشته های سنگ  بالای قله طلوع کند یعنی روز عید است

 

قابل توجه تیمهای بزرگ ورزشی

شهرستان خلخال با ارتفاع حدود 1800 متر از سطح دریا و امکانات مناسب ورزشی ، مکان مناسبی برای گذراندن دوره های بدنسازی تیمهای مختلف ورزشی است که خود را برای تورنومنت های مختلف ورزشی آماده می کنند . تیمهای بزرگ دنیا همواره دوره های بدنسازی خود را در شهرهای با ارتفاع بالا برگزار می کنند تا به لحاظ تولید گولبول قرمز ورزشکاران خود ، به وضعیت مطلوبی برسند .

 

-----------------------------------------------------------------------

و اما توجه شما را به تصاویر متعدد دیگری از منطقه خلخال جلب می کنم :

.

آبشاری نزدیک شهر هشجین مرکز بخش خورش رستم شهرستان خلخال (‌ قابل توجه دوستان عزیز که بخش خورش رستم خلخال که رودخانه قزل اوزن را نیز از خود عبور میدهد دارای طبیعت بکر و بسیار زیبا با حیات وحش بسیار متنوع می باشد )

.

طبیعت بسیار زیبای جاده خلخال - اسالم

.

روستای ترزنق حدود 10 کیلومتری مرکز شهرستان

.

گندمزارهای روستای " نوده " از بخش خورش رستم شهرستان خلخال

.

مسیر پیاده روی و قدیمی خلخال - اسالم که همه ساله میزبان طبیعت گردان و کوهنوردان از نقاط مختلف کشورمان است 

.

طبیعت زیبای جاده خلخال - اسالم که همه ساله در نیمه خرداد شاهد شکوفایی  شقایقهای وحشی در این مکان هستیم

.

زمستان خلخال

.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: خلخال, مناظر خلخال, تصاویر خلخال, خلخا ما, خلخال, جاذبه های گردشگری خلخال, دیدنیهای خلخال, خلخال,