تصاویر شگفت انگیز از فضا در قرن های مختلف
پيغام مدير :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمديد به سايت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سايت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنيد.
تصاویر شگفت انگیز از فضا در قرن های مختلف
نوشته شده در سه شنبه 21 خرداد 1392
ساعت : 9:11
نويسنده : کیوان شیروانی

 از آغاز حضور بشر در زمین، ستارگان بالای سر وی الهام بخش شگفتی‌ها و وسوسه‌های بی‌پایان بوده‌اند و اکنون نمایشگاهی شامل بیش از 100 تصویر شگفت‌انگیز از فضا، مرز بین علم و هنر را برداشته است.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، چشم‌اندازهای جهان از زمان گالیله به عنوان اولین کسی که توانست ستارگان را از طریق تلسکوپ ببیند، گسترش تصویربرداری نجومی را ترسیم کرده است.

 

این نمایشگاه که در موزه ملی دریانوردی در گرینویچ لندن برپا شده، نقش ستاره‌شناسان را در پیش راندن فناوری دوربین‌ها و تلسکوپ‌ها نمایش داده که اکنون با آنها می‌توانیم آب‌وهوای سیارات دور را دیده و ورای کهکشان راه شیری را مشاهده کنیم.

 

در میان تصاویر موجود در این نمایشگاه تصویری است که در یکی از پنج ماموریت ارسالی توسط رصدخانه سلطنتی گرینویچ برای مشاهده گذر سیاره ناهید در روز 9 دسامبر 1874 به ثبت رسیده است.

 

ستاره‌شناسانی که به مصر، هاوایی، نیوزلند و جزایری در اقیانوس هند اعزام شدند، از صفحات تصویربرداری برای ثبت دقیق رصدشان استفاده کردند.

 

در این میان، یک طراحی از ساختار مینیاتوری خورشید از ساموئل پیرپونت لانگلی در سال 1873 در رصدخانه رویال گرینویچ نیز وجود دارد.

 

این تصاویر همچنین پیشرفتهای فناوری را در قرنهای 20 و 21 ترسیم کرده و اولین تصاویر از سوی دیگر ماه و عکسهای ثبت شده توسط نیل آرمسترانگ در سال 1969 تا جدیدترین تصاویر تلسکوپ فضایی هابل در این مجموعه قرار دارند.

 

بازدیدکنندگان نمایشگاه که در روز جمعه هفتم ژوئن(17 خرداد) افتتاح شده، شاهد یک سفر تصویری به منظومه شمسی هستند که تصاویری از ماه، خورشید، سیارات و فضای عمیق را نشان داده و سپس به زمین بازگشته و منتخبی از تصاویر گویای شیفتگی انسان به آسمان شب را مشاهده کنند.

 

این نمایشگاه با تصاویری از شفق قطبی در سطح سیاره زحل، ابرهای خاص غبار رنگی که ستارگان جدید در آنها با فاصله هزاران سال نوری شکل می‌گیرند و نمای گیج‌کننده زمین از منظر ایستگاه فضایی بین‌المللی، زیبایی عکاسی فضایی را در کنار اکتشافات علمی که پیشرفتهای فناوری اجازه داده، تکریم کرده است.

 

تصاویر موجود در این نمایشگاه شامل جدیدترین تصاویر ناسا، برنامه فضایی روسیه و برخی از بزرگترین تلسکوپهای جهان به همراه تصاویر رقابتهای چهار سال گذشته عکاس نجومی سال رصدخانه سلطنتی هستند.

 

به گفته برگزارکنندگان، تصویر مرکزی این نمایشگاه «پنجره مریخ» است که یک دیوار 13 در 4 متر از جدیدترین تصاویر ارسالی توسط مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا است.

 

این اثر قصد دارد تصور نگاه از میان یک پنجره عظیم را به مناظر مریخی ارائه کند. این اولین بار است که یک نمایشگاه موزه از تصاویر یک ماموریت اخیر به این شکل استفاده کرده است.

 

سایر تصاویر برجسته این نمایشگاه شامل اولین تصویر نجومی گرفته شده تاکنون، تصویر هابل در سال 1923 که وجود کهکشانهای دیگر در ورای راه شیری را تائید کرد، تصویر قدم گذاشتن اولین انسان بر روی ماه در سال 1969 و تصویر نجومی که به اثبات نظریه نسبیت عام کمک کرد، هستند.

 

 

 

اولین تصویر از سوی دیگر ماه که در سال 1959 توسط فضاپیمای لونار 3 جماهیر شوروی گرفته شد

 

 

 

 

گذر سیاره ناهید از برابر خورشید در 9 دسامبر 1874 از رصدخانه رویال گرینویچ

 

 

 

 

طراحی ساختار مینیاتوری سطح خورشید توسط ساموئل پیرپونت لانگلی، 1873

 

 

 

 

تعمیر تلسکوپ فضایی هابل توسط استوری موسگریو و جفری هافمان، فضانوردان شاتل فضایی اندوور، 1993

 

 

 

 

طلوع زمین از منظر فضاپیمای آپولو 11 در مدار ماه، 1969

 

 

 

 

رسوبهای سنگی روشن شاهد وجود آب در سیاره سرخ از نظر نقشه‌بردار جهانی مریخ و مدارگرد اکتشافی مریخ

 

 

 

 

قمر هایپریون از منظر فضاپیمای مدارگرد کاسینی، 2005

 

 

 

 

سحابی خرچنگ از دیدگاه تلسکوپ هابل، 2005

 

 

 

 

سحابی پروانه از دیدگاه تلسکوپ فضایی هابل، 2009

 

 

 

 

میدان دید عمیق اوریون: سه ستاره درخشان در کمربند اوریون

 

 

 

 

کهکشان آندرومدا

 

 

 

 

حلقه زحل از منظر مدارگرد کاسینی در 2005

 

 

 

 

تصویر آسمان دور از نور زمین از منظر یک دوربین کانون 5D اصلاح شده در نزدیکی بورسای ترکیه

 

 

 

 

دنباله ستارگان، کوهستان آبی استرالیا اثر تد دوبوسز، برنده گروه زمین و فضای عکاس نجومی سال 2009

 

 

 

 

دو کوهنورد گمشده در حبابی از نور مشعل زیر گنبد بیکران آسمان در پارک ملی یوسمیت کالیفرنیا

 

 

 

 

دوستداران ستارگان در تصویر جسیکا کاترسون، 2012


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






:: برچسب‌ها: تصاویر شگفت انگیز از فضا, فضا, خلخال ما,