پيغام مدير :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمديد به سايت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سايت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنيد.
ساعت : 17:1
نويسنده : کیوان شیروانی



تصاوير خارق‌العاده از بقاياي يک رودخانه قديمي در مريخ

سازمان فضايي اروپا به تازگي مجموعه حيرت‌انگيزي از تصاوير مريخ را به نمايش درآورده که بازمانده‌هايي از يک رود عظيم در گذشته سياره سرخ را نشان مي‌دهند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين تصاوير که توسط مدارگرد مارس اکسپرس اين سازمان به ثبت رسيده، سازه «Reull Vallis» را نشان مي‌دهند که تصور مي‌شود در زمان جريان داشتن آب در گذشته‌هاي دور مريخ ايجاد شده باشد.

اين رود يک کانال با شيب يک طرفه را در مناطق مرتفع Promethei Terra ايجاد کرده و سپس به سمت کف حوزه هلاس جاري شده است.

اين سازه جالب که حدود 1500 کيلومتر در زمينهاي مريخ امتداد دارد، در اطراف خود از چندين انشعاب فرعي برخوردار بوده که يکي از آنها به وضوح در دره اصلي به سمت بخش شمالي قابل مشاهده است.

به گفته کارشناسان، اين تصاوير نشان‌دهنده يک شباهت جالب به ريخت‌شناسي موجود در زمين دارد که با عصر يخبندان ايجاد شده‌اند.

به گفته اين سازمان، براي مثال مي‌توان سازه‌هاي استپ‌مانند گرد را در ديواره‌هاي داخلي دهانه مملو از رسوب در پيش‌زمينه دومين منظره چشم‌انداز مشاهده کرد.

دانشمندان سياره‌اي بر اين تصورند که اين سازه‌ها ممکن است نشانگر طغيان آب يا سطوح يخبندان پيش از تصعيد يا تبخير يخ و آب در زمانهاي مختلف باشند.

تصاوير جديد مارس اکسپرس نشان دهنده منطقه Reull Vallis در نقطه‌اي است که عرض کانال ايجاد شده حدود هفت کيلومتر و عمق آن 300 متر است.

اين وجوه در اين تصاوير بسيار واضح و عميق هستند و ويژگيهاي طولي آنها که کف خود کانال را پوشانده، کاملا قابل مشاهده است.

باورها بر اين است که اين ساختارها در اثر عبور ضايعات و يخ در جريان دور آمازوني به دليل جريان يخبندان در طول کانال ايجاد شده‌اند.

اين سازه‌ها خيلي پس از شکل گيري آنها با آب مايع در دوره باختري شکل گرفته‌اند که تصور مي‌شود بين 3.5 ميليارد تا 1.8 ميليارد سال قبل به پايان رسيده باشد.

سازه‌هاي خطواره مشابه نيز که تصور مي‌شود غني از يخ باشند، در بسياري از دهانه‌هاي اطراف قابل شناسايي است.

بخش راست (بالايي) تصوير اصلي در تسلط زمينهاي مرتفع Promethei Terra‌ با کوههاي مرتفع و گرد به نمايش درآمده در اين تصاوير قرار دارد که حدود 2500 متري بالاي دشتهاي مسطح قرار دارد.

 


رودخانه قديمي مريخ در Promethei Terra

بقاياي يک رودخانه قديمي در مريخ با عرض هفت کيلومتر و عمق 300 متر

تصوير کد رنگي بقاياي رودخانه قديمي مريخ از بالا براي نمايش عمق دهانه‌ها و رودها

تصوير سه بعدي از بقاياي رودخانه قديمي در مريخ

Promethei Terra در مجاورت Vallis Reull نشانگر يک کوه بلند با پيش‌زمينه يک دهانه برخوردي
 
منبمنبع:سایت ایسنا و قلم چی


 

:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: تصاویر زیبا, تصاویر خارق العاده, مریخ, رودخانه قدیمی در مریخ, تصاویر مریخ, سیاره مریخ, بقایای رودخانه,



صفحه قبل صفحه بعد